Visit Academy är ett nytt E-Learning koncept som fokuserar på att tillgängliggöra viktig kunskap för turism- och besöksnäringen. Genom kunskap och kompetensutveckling hjälper Visit Academy destinationer och turismverksamheter att bli mer framgångsrika och hållbara. Konceptet tillhandahåller pedagogiskt innehåll och mätning av verksamhetens samt individens utveckling. Målet är att ge individerna i verksamheten praktisk kunskap som ska bli kompetens för verksamheten, och leda till en positiv utveckling. Visit Academy ska fylla gapet mellan all information som finns tillgänglig, men som också är svårbearbetad för mindre aktörer, och göra kunskapen mer lättillgänglig. I allt från små aktivitetsbolag till gårdsbutiker, boenden med flera ska Visit Academy kunna vara en hjälpande hand för att göra aktörerna effektiva, framgångsrika och mer hållbara.

Jag tror alla har varit med om att man går på en inspirationsföreläsning och blir helt lyrisk, får massa energi och känner att man vet precis vad man ska göra annorlunda, men så kommer man hem glömmer snabbt bort allting, eller så har glöden slocknat och man inser att det är svårt att översätta till den egna verksamheten utifrån den tid och energi man själv har”
Caroline Jönsson, VD och Grundare av Visit Academy.

Med att tillgängliggöra menar Visit Academy att varken geografi, tid eller energinivå hos individen ska vara avgörande för att kunna ta till sig kunskap och information. Plattformen erbjuder kunskap på individens och verksamhetens egna villkor.

Lär känna entreprenören bakom Visit Academy:
Caroline har alltid beundrat entreprenörer och egenföretagare. Redan som barn fanns nyfikenheten där och under sin uppväxt såg hon upp till människor som följde sina drömmar och startade eget. Drivkraften att vilja testa sina idéer väcktes än mer under högstadie- och gymnasieåren då hon genom sitt intresse för djur började rasta hundar och träna hästar.

Startskottet för Carolines Startupresa blev under hennes utbildning på IHM Business school där hon studerade konceptutveckling inom event- och besöksnäring. Under utbildningen väcktes många tankar och idéer, den första var att starta en eventbyrå som skulle fokusera på hållbara evenemang. “Jag började sitta och spåna på affärsmodeller och under utbildningen hade vi även praktik där jag fick testa på att eventbyrå och kände att det inte riktigt var min grej.”Caroline

När Caroline istället kom i kontakt med turism och besöksnäring och fortsatte utbilda sig inom turismvetenskap så blev det tydligt att det var inom det området som hon skulle hitta sin nisch. “Både på ett personligt plan, många tycker om att resa och skapa relation till olika kulturer, destinationer och platser – något som fascinerade mig otroligt mycket – men också på en samhällsnivå, att turism och besöksnäring ger så mycket tillbaka till samhället och bygger attraktivitet, tillväxt och ekonomi på en plats.” Caroline

Med mycket hjälp och stöd från kontakter inom näringen fick hon sin första konsultfirma att rulla igång, och tidigt identifierade hon utmaningar inom näringen som det fanns ett behov av. Inom ramen för sitt konsultbolag gjorde hon en förstudie som sökte svaren på hur man skulle kunna lösa gapet i kunskap och kompetensutvecklingen. “Under förstudien så kände jag att jag hade en idé som jag bara måste testa, och det ledde mig in på att ta hjälp från Founders Loft då jag saknade den tekniska kunskapen kring min lösning, men hade mina kunskaper om konceptutveckling inom besöksnäringen och mina idéer på lösningen kring hur man skulle kunna göra kunskap och kompetensutveckling mer tillgänglig och mer effektiv.” Caroline

Visit Academy och Företagsinkubatorn Founders Loft
Under tiden på inkubatorn har Caroline fått testa sin idé i en kreativ miljö där entreprenörer driver sina bolag och skapar tillväxt tillsammans. På Founders Loft sitter många olika entreprenörer som på något sätt löser ett stort samhällsproblem och gör världen till en bättre plats. Med olika fokusområden och branscher, men med samma drivkraft att skapa en stor förändring, möts entreprenörerna dagligen på inkubatorns Co-working space i centrala Göteborg. På Founders Loft ges även tillgång till coachning, affärsutveckling och mentorskap. Ett community av drivna entreprenörer som stöttar varandras motgångar och firar varandras framgångar.

Idéen startade först i projektform där de ansökte om medel att testa och verifiera behovet ihop med tre olika kunder och samarbetspartners. Genom aktiv feedback från kunderna och användare kunde projektet slipas löpande och ett koncept började sakta ta form. “Feedbacken och kritiken har varit helt ovärderligt och vi har kunnat se efter första året att konceptet faktiskt funkar efter mycket lärdomar och insikter.” Caroline

Idag har bolaget ca 50 st användare och man har nu fått med sig investerare som tror på idén. “Vi har fått med oss underbara investerare som delar våra värderingar, som tror på vikten av utbildning och lättillgänglig kompetens och kunskap, men som också har ett intresse för besöksnäringen. De tillför viktigt kompetens och erfarenhet inom digitalt lärande, LMS -system och dataanalys. Utifrån våra resultat ser de också att detta är något vi ska satsa på och nu har vi fått resurserna att kunna göra detta riktigt, riktigt bra.” Caroline

Nästa steg är att ett nytt bolag ligger i uppstart och som har Visit Academy som kärnprodukt. Bolaget blir inom TravelTech och erbjuder en digital tjänst med stor skalbarhet och enorm potential för tillväxt. Med sig i utvecklingen av Visit Academy finns också Johan Cavallini. Johan har varit landschef för Visit Sweden i Italien 12 år samt i Spanien i 7 år med fokus på internationell marknadsföring, produktutveckling och utlands strategi. Han har också varit övergripande Travel Trade-ansvarig på Visit Swedens alla marknader under 2 års tid. Caroline intar rollen som VD. 

“Jag har ändrat min affärsidé och affärsmodell tusen gånger om, och det kommer jag nog fortsätta att göra. Jag tror att det är en väldigt viktigt del, att vilja och att våga göra det. Att jag gillar förändring, nyfikenheten, har hjälpt mig jättemycket. Det är lätt att man fastnar för en idé och sen vill man köra stenhårt på den. Då blir man inte för lyhörd på kunder, medarbetare, omvärlden och mentorer. Att försöka vara öppen för förändring och att man alltid kan utvecklas och ha förändringsförmåga. Det gör att man också snabbt kan utvärdera om något funkar eller inte. Många tänker lätt att allt måste vara perfekt från start, och glömmer bort att det är en utvecklingsresa och ett lärande längs vägen. Alla är vi olika, men för mig har det fungerat bra.”
Caroline

Framåt vill Visit Academy skala bolaget internationellt. Först ska bolaget fokusera på Sverige, norden, och sedan ta klivet ut på den globala marknaden. 

 

>> Just nu anställer Visit Academy fler till sitt team. Ta chansen att bli en del av framgångsresan. Läs mer här.

Är du nyfiken på mer om bolaget och deras tjänster? Läs mer och kom i kontakt med bolaget här. 

 

 

 

 

sv_SESwedish