Möt entreprenören bakom appen som vill skapa en ny arena för den personliga berättelsen.  

Ulrika Nordenstam har drivit bolag i över 30 år. Med en bakgrund som entreprenör inom IT har Ulrika även deltagit i Göteborgs Uppfinnareförening, GUF, och tagit fram en produktserie inom häst- och friluftsliv under namnet Northern well. ”Steget att skapa nya saker har inte varit så långt i livet, utan det har varit lite som en livsstil att vara entreprenör”

Idén bakom Time to Tell grundade sig i när Ulrikas pappa fyllde 80, och hon ville göra något särskilt för att uppmärksamma och hylla honom. Som författare och lärare i botten tyckte han om att berätta historier och samla på anekdoter. Ulrika bestämde sig därför för ge hennes pappa just ”berättelsen om honom”, genom att samla in minnen från familj, vänner, nära och kära. Efter mycket positiva kommentarer från de som delat med sig av sina historier, och från Ulrikas pappa själv, så förstod Ulrika att en sådan plattform kan vara till glädje för många. Där kände jag att det här måste fler få möjlighet till att göra, berättar Ulrika. 

Från idé till färdig produkt var Ulrika tvungen att samla kunskap från andra håll. Att bygga en app var inget hon gjort tidigare även om hon jobbat med mycket systemutveckling och IT hela sitt liv. Vägen fram till dagens version av Time to Tell har varit krokig med många lärdomar. ”Jag kände att jag lärde mig att inte sprida ut mina kompetenser utan att istället ha ett team och bevara kompetensen inom teamet. En lärdom är också att det är svårt att begränsa sig. Vad är det jag mer exakt vill göra, hur ska jag göra det och hur ska jag göra det användarvänligt?” 

Både den tekniska delen och dess funktioner, men också den grafiska profilen som man möts av i applikationen har varit ett gediget arbete som krävt mycket tid, pengar och resurser. Rådgivning har därav varit en viktig del i beslutsfattandet kring hur mycket man vågar satsa. Att få tag på rådgivning är jätte-jätteviktigt, att veta vart man ska – det vet man inte från början. Att det tar tid och den viktigaste lärdomen, att man inte kan skynda på en sådan här process. Det tar tid att skapa något helt nytt”

Bolaget kom i kontakt med Founders Loft genom olika aktörer och nätverk för entreprenörer. Bland annat genom Almi företagspartner och Göteborgs uppfinnarförening. Trots pandemin och restriktionerna så har Ulrika funnit ett värde i Inkubatorn som kunnat stötta och finnas tillhands digitalt. Med den kunskap och erfarenhet som Ulrika samlat på sig idag, berättar hon att hon hade försökt ”få tag på ett Founders Loft” innan hon visste att det fanns. Det är så skönt att det finns någon som vill en väl och att man ska lyckas. Det finns konsulter som såklart gärna hjälper men det är ju mot ersättning och kanske att de inte stoppar eller ifrågasätter det man vill ha gjort. Såklart, det är ju deras jobb. Men det finns också någon som inte har självintresse i det här, det tycker jag är skönt att ha Founders Loft som en trygg punkt.

 Framtidsplanerna för Time to Tell är många. Appen kommer framöver även att finnas i en webbaserad version, för att möjliggöra nya sätt att både skapa och lyssna, samt enkelt kunna dela innehållet till andra. Man satsar även på att plattformen ska kunna nyttjas inom området för släktforskning och hembygdsföreningar där man identifierat ett behov av att enklare kunna dokumentera och samla material. Visionen är att göra dokumentationen mer lättillgänglig och att skapa en arena för den personliga berättelsen. En möjlighet för människor att kunna bevara och dela sina berättelser, sin poesi eller samtal med nära och kära. Det är ju just en arena – ljudböcker, mikropoddar, dagböcker, dokumentärer /…/ Jag ser det som att det här är den nya plattformen som kommer för den personliga berättelsen, där inte förlagen eller skivkontrakt spelar någon roll, utan där du berättar det du vill berätta för de som vill höra.”

Läs mer om Time to Tell här: www.timetotell.se 
Lyssna på hela intervjun med Ulrika här via Time to Tell.

 

Teamet bakom Time to Tell

sv_SESwedish